Wednesday 15 November 2017

Buchhaltungs Und Steuerliche Implikationen Of Stock Optionen


Steuer-Buchhaltung Was ist Steuer-Buchhaltung Steuer-Buchführung besteht aus Buchhaltungsmethoden, die auf Steuern und nicht auf das Auftreten von öffentlichen Abschlüssen konzentrieren. Die Steuerbilanzierung wird durch den Internal Revenue Code geregelt, der die spezifischen Regeln festlegt, die Unternehmen und Einzelpersonen bei der Vorbereitung ihrer Steuererklärungen folgen müssen. Steuergrundsätze unterscheiden sich häufig von den allgemein anerkannten Rechnungslegungsgrundsätzen. BREAKING DOWN Steuerrechnungen Der Zweck der Bilanzierung ist, Fonds mit einer Einzelperson oder einem Unternehmen verbunden zu verfolgen. Bilanzpositionen können bei der Erstellung von Jahresabschlüssen und Steuerverbindlichkeiten unterschiedlich berücksichtigt werden. Beispielsweise können Unternehmen ihre Abschlüsse zur Durchführung der First-in-First-Out-Methode (FIFO) vorbereiten, um ihr Inventar für finanzielle Zwecke aufzuzeichnen, doch können sie den LIFO-Ansatz für steuerliche Zwecke umsetzen. Das letztgenannte Verfahren reduziert die laufenden Steuern. Während Buchhaltung umfasst alle finanziellen Transaktionen zu einem gewissen Grad, steuerliche Buchführung konzentriert sich ausschließlich auf die Geschäfte, die eine Körperschaftssteuer zu beeinträchtigen, und wie diese Elemente beziehen sich auf die ordnungsgemäße Steuerberechnung und Steuerdokument Vorbereitung. Die Steuerbilanzierung wird durch den Internal Revenue Service (IRS) geregelt, um sicherzustellen, dass alle damit verbundenen Steuergesetze von den Steuerberatern und den einzelnen Steuerpflichtigen eingehalten werden. Die IRS erfordert auch die Verwendung bestimmter Dokumente und Formulare ordnungsgemäß einreichen Steuerinformationen wie gesetzlich vorgeschrieben. Steuererklärung für eine Person Von der Steuerpflichtigen Sinne würde die Buchführung die Verfolgung aller Mittel in und aus der Personen Besitz unabhängig von dem Zweck, einschließlich persönliche Ausgaben, die keine steuerlichen Auswirkungen haben. Die Steuerbilanz konzentriert sich ausschließlich auf Elemente wie Einkommen, qualifizierte Abzüge. Investitionsgewinne oder - verluste und andere Transaktionen, die die Steuerbelastung des Einzelnen beeinflussen. Dies beschränkt die Menge der Informationen, die für eine Person erforderlich ist, um eine jährliche Steuererklärung zu verwalten, und während ein Steuerberater kann von einer Person verwendet werden, ist es keine gesetzliche Anforderung. Steuerberatung für ein Unternehmen Aus betriebswirtschaftlicher Sicht müssen mehr Informationen im Rahmen der Steuerbilanz analysiert werden. Während der Unternehmensgewinne. Oder eingehende Fonds, müssen ebenso verfolgt werden, wie sie für die einzelnen sind, gibt es eine zusätzliche Komplexität in Bezug auf alle ausgehenden Mittel auf bestimmte geschäftliche Verpflichtungen gerichtet. Hierbei kann es sich um Mittel, die auf bestimmte Geschäftsausgaben ausgerichtet sind, sowie um Mittel zugunsten der Aktionäre handeln. Während es auch nicht erforderlich ist, dass ein Unternehmen einen Steuerberater für die Erfüllung dieser Aufgaben zu verwenden, ist es ziemlich häufig in größeren Organisationen aufgrund der Komplexität der Datensätze. Steuerberatung für eine steuerbefreite Organisation Auch in Fällen, in denen eine Organisation steuerfrei ist, ist eine Steuerbilanz erforderlich. Dies ist darauf zurückzuführen, dass alle Organisationen jährliche Renditen einreichen müssen. Sie müssen Informationen über alle eingehenden Mittel, wie Zuschüsse oder Spenden, sowie wie die Mittel verwendet werden, während der Organisationen Betrieb. Dies hilft sicherzustellen, dass die Organisation alle Gesetze und Vorschriften einhält, die das ordnungsgemäße Funktionieren einer steuerbefreiten Körperschaft regeln. FRS 102 Überblickspapier - Körperschaftsteuer-Implikationen Einführung Das Ziel dieses Übersichtsbogens (nachstehend das Papier) ist es, Unternehmen, die denken, zu helfen Zu wählen oder haben bereits gewählt, um FRS 102 gelten. Insbesondere bietet es einen Überblick über die wichtigsten Änderungen der Rechnungslegung und die wichtigsten steuerlichen Erwägungen, die sich für die Unternehmen, die den Übergang von Old UK GAAP 1 auf FRS 102. Das Papier ist gleichermaßen relevant für Kleine Unternehmen, die sich für die Anwendung von Abschnitt 1A von FRS 102 entscheiden. Abschnitt 1A sieht bestimmte Änderungen an den vollen Anforderungen für kleine Unternehmen vor und bietet insbesondere reduzierte Offenlegungs - und Darstellungsanforderungen. Zur Erleichterung des Hinweises in diesem Papier, das sich auf FRS 102 bezieht, gilt auch für Unternehmen, die Abschnitt 1A der FRS 102 anwenden, sofern in diesem Abschnitt nicht anders angegeben. Der Hauptteil dieses Aufsatzes ist in 2 Teile aufgeteilt: Teil A dieses Papiers stellt einen Vergleich der Buchhaltungs - und Steuerunterschiede zwischen Old UK GAAP und FRS 102 Teil B dieses Papiers bietet eine Zusammenfassung der wichtigsten Bilanzierungs - und Steuererwägungen Die bei Übergang von Old UK GAAP auf FRS 102 entstehen. Das Papier konzentriert sich auf die Körperschaftsteuer-Position. Es kann auch helfen, Einzelpersonen (und andere Entitäten), die innerhalb der Gebühr für Einkommensteuer sind, da viele der Buchhaltung und Steuern Fragen ähnlich sein werden. Es gibt jedoch signifikante Unterschiede zwischen den 2 Steuerregelungen, die sich in diesem Papier widerspiegeln. Insbesondere gibt es spezielle Regeln für Kreditbeziehungen, Derivatkontrakte und immaterielle Vermögenswerte, die nur für die Zwecke der Körperschaftsteuer gelten. Für Unternehmen, die Übergang von Old UK GAAP zu FRS 101 ein separates Papier bietet einen Überblick über die wichtigsten Buchhaltungs-und steuerlichen Erwägungen zur Verfügung steht. Dieses Papier spiegelt das derzeitige Denken von HM Revenue and Customs (HMRC) und seine auf dem Gesetz, wie es als das Datum der Veröffentlichung steht. Es ist beabsichtigt, dass dieses Papier aktualisiert wird, da weitere Informationen verfügbar sind und wie neue Rechnungslegungsstandards und Steuerrecht zu entwickeln. Der Kommentar in der Zeitung ist allgemeiner Natur. Unternehmen sollten sich nicht isoliert auf den Kommentar verlassen und nicht als Ersatz für die Angabe der Rechnungslegungsstandards und des Steuerrechts dienen. Die Änderung der Kontengrundlage ist ein komplexer Bereich, und die Unternehmen können sich mit den Beratern über die Auswirkungen des Übergangs unterhalten und die detaillierten Leitlinien in den HMRC-Handbüchern konsultieren. Es obliegt dem Unternehmen oder dem Einzelnen, dass er in Übereinstimmung mit den einschlägigen GAAP Konten erstellt und eine Selbstbewertung nach dem britischen Steuerrecht vornimmt. Beachten Sie, dass, wo HMRC ist der Auffassung, dass es, oder wurde, Vermeidung der Steuer die Analyse wie dargestellt nicht unbedingt gelten. Aktualisierte Fassung Dieses Papier ist eine Aktualisierung einer früheren Publikation, die im Januar 2014 und Oktober 2015 veröffentlicht wurde. Die primären Änderungen von der ursprünglichen Papier sind: zusätzliche Kommentare in Bezug auf zinslose Darlehen aktualisiert Kommentar zur Anwendung der Missachtung Regulierungen und Änderung von Die auf die im August 2014 und Juli 2015 verabschiedeten Änderungen der FRS 102 im Dezember 2014 beruht, soweit anwendbar sie für jeden Kommentar zu Abschnitt 1A der FRS 102 aktualisiert worden sind Ref.: Änderungen von FRS 102 Pensionsverpflichtungen (Februar 2015) Die FRS 104 Interim Financial Reporting hat Änderungen an den steuerlichen Vorschriften vorgeschlagen, beispielsweise Änderungen der Kreditverhältnisse und Derivatvertragsregeln sowie Änderungen der Immaterialgütergesetzgebung im Finanzgesetz (Nr. 2) 2015 Hintergrund Zusammenfassung der Änderungen der Rechnungslegungsstandards Im Vereinigten Königreich gibt es derzeit eine Reihe von Rechnungslegungsstandards. Vorbehaltlich bestimmter Beschränkungen, die in den jeweiligen Normen selbst festgelegt sind, können Unternehmen ihre Konten unter einer der folgenden Voraussetzungen erstellen oder vorbereiten: Die EU stimmt dem IFRS IAS zu. Die in Übereinstimmung mit den International Accounting Standards im Sinne von S395 des Companies Act erstellt wurden - im Folgenden IAS für die Zwecke dieses Papiers neue UK GAAP. FRS 100, FRS 101 und FRS 102. Unternehmen, die New UK GAAP anwenden, werden im Rahmen von FRS 100 eine der folgenden Optionen anwenden: FRS 101 ist die Anerkennungs - und Bewertungsanforderungen von IAS, die Anpassungen vornehmen, um die Angleichung an britische Unternehmen sicherzustellen Act und reduzierte Offenlegungsanforderungen Die FRS 102 ist eine neue Suite von Rechnungslegungsanforderungen, die eng mit dem IFRS Abschnitt 1A der FRS 102, die für kleine Unternehmen zur Verfügung steht, eng abgestimmt ist, aber nicht identisch ist, auf die FRS 102 ausgerichtet ist, jedoch mit verringerter Offenlegung und Darstellung Anforderungen Die FRS 105 basiert auf den Anerkennungs - und Bewertungsanforderungen von FRS102 mit einigen vereinfachten Rechnungslegungsgrundsätzen und reduzierten Angaben für anspruchsberechtigte Kleinstunternehmen. Nachfolgend neue britische GAAP für die Zwecke dieses Papiers: Old UK GAAP. Im Wesentlichen das FRS s, SSAP s, UITF s und relevante akzeptierte Praxis in Existenz und angewendet vor der Einführung von New UK GAAP - für die Zwecke dieses Papiers wird dies als Old UK GAAP beschrieben - zur Vermeidung von Zweifeln dieses Papier enthält FRS 26 (Und damit zusammenhängende Standards) im Sinne von Old UK GAAP, sofern nicht anders angegeben FRSSE. Der Rechnungslegungsstandard für kleinere Unternehmen - Unternehmen, die die Kriterien für die Förderfähigkeit erfüllen, können die Abschlussprüfungen vorbereiten und archivieren Mikrounternehmen: Unternehmen, die die Förderkriterien erfüllen, können für einen Zeitraum, der am oder nach dem 1. Januar 2016 beginnt, diese Anforderungen vorbereiten und veröffentlichen Sind in FRS 105 enthalten. Für Perioden, die am oder nach dem 1. Januar 2015 beginnen, werden britische mittlere und große Unternehmen nicht in der Lage sein, ihre Konten gemäss Old UK GAAP aufzustellen. Stattdessen müssen solche Gesellschaften, die Old UK GAAP angewendet haben, den Übergang von Old UK GAAP zu einer der Alternativen benötigen. Es wird erwartet, dass für viele Unternehmen derzeit gelten Old UK GAAP werden sie Übergang zu einem der FRS 101 oder FRS 102. Für Perioden beginnend am oder nach dem 1. Januar 2016 kleine Unternehmen werden nicht berechtigt, ihre Konten in Übereinstimmung mit der FRSSE vorzubereiten. Stattdessen werden solche Unternehmen müssen die Umstellung auf eine der New UK GAAP Alternativen. Es wird erwartet, dass für viele Unternehmen derzeit gelten FRSSE wird sie den Übergang zu Abschnitt 1A der FRS 102. Der Übergang zu New UK GAAP wird Auswirkungen auf die Konten in 2 Schlüsselweisen: Vermögenswerte und Verbindlichkeiten zum Zeitpunkt der Rechnungslegung werden identifiziert, erkannt und gemessen in Werden die Gewinne und Verluste in Übereinstimmung mit den neuen Standards bewertet. Diese können von den Gewinnen und Verlusten abweichen, die gemeldet wurden, wenn Old UK GAAP oder die FRSSE beibehalten wurden. Wechselwirkung dieser Änderungen mit der Steuer Die Steuergesetzgebung für Gesellschaften erfordert, dass die Gewinne eines Handels gemäß den allgemein anerkannten Buchführungspraktiken berechnet werden, vorbehaltlich einer Anpassung, die für die Zwecke der Körperschaftsteuer (§ 46 Körperschaftsteuergesetz 2009) gesetzlich vorgeschrieben oder berechtigt ist. Ähnliche Regelungen gibt es auch in anderen Teilen der Steuergesetzgebung. Die allgemein anerkannte Buchführungspraxis für Körperschaftsteuerzwecke ist in Abschnitt 1127 Körperschaftsteuergesetz 2010 definiert und lautet: UK Allgemein anerkannte Buchführungspraxis allgemein anerkannte Buchführungspraxis in Bezug auf Konten von britischen Unternehmen (mit Ausnahme von IAS-Konten), die eine echte und Fairness in Bezug auf ein Unternehmen, das IAS-Konten erstellt, bedeutet eine allgemein anerkannte Buchführungspraxis in Bezug auf IAS-Konten Wie oben erwähnt, ist die Körperschaftsteuer-Behandlung für Unternehmen in hohem Maße von der Rechnungslegung abhängig, die in den Unternehmenskonten angenommen wurde. Mit der Einführung des IAS im Jahr 2004 2005 wurde eine Reihe von Änderungen an der Steuergesetzgebung vorgenommen, um bestimmte Fragen zu behandeln, die für Unternehmen entstehen, die in ihren Konzernabschlüssen auf IAS umgestellt haben. In vielen Fällen besteht die Wirkung dieser Regeln darin, eine steuerliche Behandlung zu schaffen, die weitgehend den Unternehmen entspricht, die die vorherigen britischen Rechnungslegungsgrundsätze weiterhin verwendet haben. Die Änderungen an dem Steuergesetz sind in der Regel auf Unternehmen mit IAS-Abschluss beschränkt. Die Regeln gelten daher auch für Unternehmen, die zum Beispiel FRS 26 eingeführt haben, so dass derivative Kontrakte fair bewertet wurden. Die Regeln sind wahrscheinlich auch für Unternehmen relevant, die FRS 101, FRS 102 oder Abschnitt 1A von FRS 102 annehmen, wenn sie mit ähnlichen Problemen konfrontiert sind wie Unternehmen, die IAS annehmen. Gesellschaften mit Sitz außerhalb des Vereinigten Königreichs Gesellschaften mit Sitz außerhalb des Vereinigten Königreichs können in Großbritannien ansässig sein. Darüber hinaus kann das Steuergesetz die Berücksichtigung der Anwendung allgemein anerkannter Rechnungslegungsvorschriften für Unternehmen beantragen, die im Vereinigten Königreich ansässig sind (z. B. kontrollierte ausländische Gesellschaften). In den meisten Fällen gilt die gleiche gesetzliche Definition der allgemein anerkannten Buchhaltungspraxis. Wenn das Unternehmen IAS-Konten erstellt, werden diese zur Berechnung von Gewinnen herangezogen, und in anderen Fällen werden die Gewinne auf der Grundlage von UK-GAAP berechnet (wie es für eine solche Gesellschaft gelten würde). TEIL A Vergleich zwischen Old UK GAAP und FRS 102 Dieser Teil des Papiers bietet einen Vergleich der laufenden Rechnungslegung und steuerlichen Unterschiede zwischen Old UK GAAP und FRS 102. 1. Reporting finanzielle Leistung Alte UK GAAP Konten in Übereinstimmung mit Old UK erstellt GAAP verpflichtet, unter anderem eine Gewinn - und Verlustrechnung (PampL), eine Bilanz und ggf. eine Darstellung der gesamten erfassten Gewinne und Verluste (STRGL) vorzulegen. Das Format des Pampl und die Bilanz werden durch das Gesellschaftsrecht bestimmt, während das Format des STRGL von FRS 3 festgelegt wird. FRS 102 (ohne Abschnitt 1A der FRS 102) Die nach FRS 102 erstellten Konten müssen ebenfalls eine Bilanz Oder Vermögensübersicht). Abschnitt 5 der FRS 102 bietet den Entscheidungsträgern die Möglichkeit, ihre Gesamtergebnisrechnung für eine Periode entweder als eine einzige Gesamtergebnisrechnung darzustellen. In diesem Fall werden alle Erträge und Aufwendungen, die in den Perioden 2-Erträgen erfasst werden, ausgewiesen Anweisung und einer separaten Gesamtergebnisrechnung Der Ansatz mit einer einzigen Anweisung ist verwandt mit einem kombinierten PampL und STRGL, während der 2-Anweisungsansatz sie getrennt hält. Während sich FRS 102 von Old UK GAAP in dieser Hinsicht unterscheidet, ist anzumerken, dass für Unternehmen, die FRS 102 annehmen, die Formatanforderungen des Companies Act noch gelten. Ferner verlangt FRS 102 eine Eigenkapitalveränderungsrechnung, in der ein Unternehmensergebnis für eine Berichtsperiode, ein sonstiges Gesamtergebnis für die Berichtsperiode, die Auswirkungen von Änderungen der Bilanzierungs - und Bewertungsmethoden sowie Korrekturen wesentlicher Fehler in der Berichtsperiode erfasst wird Die Beträge der Anlagen sowie Dividenden und sonstige Ausschüttungen an Anteilseigner während des Berichtszeitraums. Während Format-Anforderungen der Companies Act in vielen Fällen bleibt die Terminologie in FRS 102 unterscheidet sich von Old UK GAAP. Infolgedessen ist es möglich, dass bestimmte Elemente im Vergleich zu früher und von einer Einheit zur anderen unterschiedlich beschrieben werden. FRS 102 erlaubt die Verwendung von Titelspezifikationen, die sich von denen unterscheiden, die in der Norm selbst verwendet werden, und einige Unternehmen können die Old UK GAAP Beschreibungen beibehalten. Überleitung von Bewegungen der Anteilseignerkapitalveränderungen Aufstellung der Veränderung des Eigenkapitals Das alte UK-GAAP beinhaltet die Wahl, ob die Überleitung der Bewegungen der Aktionärskassen als primäres Statement, Abschnitt 5 der FRS 102, vorzusehen ist Erfolgsrechnung statt einer gesonderten Gewinn - und Verlustrechnung und einer gesonderten Gesamtergebnisrechnung - diese kombinierte Erfolgsrechnung wird in der Regel zusammenfassend als Gesamtergebnisrechnung oder als Gewinn - und Verlustrechnung bezeichnet Des Ergebnisses und der Gewinnrücklagen anstelle der Gesamtergebnisrechnung und des Eigenkapitalnachweises Anhang 3 der FRS 102 enthält eine Vergleichstabelle der Companies Act-Terminologie und der FRS 102-Terminologie Abschnitt 1A der FRS 102 Diese Unternehmen, die ihre Abschlüsse nach Abschnitt 1A aufstellen Der FRS 102 müssen nur eine Bilanz, eine Gewinn - und Verlustrechnung und begrenzte Erläuterungen vorlegen. Sie sind nicht verpflichtet, weitere wesentliche Erklärungen vorzulegen, sondern werden ermutigt, eine Gesamtergebnisrechnung (manchmal auch als Darstellung der gesamten erfassten Gewinne und Verluste) und eine Darstellung der Veränderungen im Eigenkapital darzustellen. Sie haben auch die Möglichkeit, eine verkürzte Bilanz und Gewinn - und Verlustrechnung darzustellen. Die verkürzte Bilanz enthält nur die Hauptpositionen (immaterielle Vermögenswerte, Sachanlagen, Beteiligungen, Aktien, Schuldner, Barmittel, Vorauszahlungen, Gläubiger, Rückstellungen, Rückstellungen, Aktienkapital, Agio, Neubewertungsrücklage und andere Reserven sowie Pampl-Reserve). Eine weitere Analyse dieser Überschriften ist nicht erforderlich. Die verkürzte Gewinn - und Verlustrechnung beginnt mit einem einheitlichen Bruttoergebnis und den sonstigen betrieblichen Erträgen. Es besteht keine gesonderte Umsatz-, Umsatz - und Ertragslage. Steuerliche Lage Während die in der FRS 102 verwendeten Referenzen und Titel auf die in IAS angewandten Referenzen abgestimmt sind, wurde das Steuergesetz aktualisiert, um beide Terminologiebereiche zu erfassen. Ein Verweis in der Satzung auf die Erfolgsrechnung, zum Beispiel wird seine normale Buchhaltung Bedeutung. Darüber hinaus hätten die in Abschnitt 1A der FRS 102 zulässigen reduzierten Offenlegungsanforderungen in der Regel keine Auswirkung auf die steuerliche Lage der Gesellschaft. 2. Konsolidierte Jahresabschlüsse, Beteiligungen an assoziierten Unternehmen und Joint Ventures Ob im Zusammenhang mit Old UK GAAP oder New UK GAAP, die Bedeutung des konsolidierten Abschlusses und der Equity-Bilanzierung ist im britischen Steuerrecht sehr eingeschränkt, und es ist nicht der Ansicht, dass FRS 102 eine wesentliche Änderung darstellt Dass die wenigen Bereiche des britischen Steuerrechts, die sich auf konsolidierte Abschlüsse (z. B. Aspekte der Finanzierungsleasingvereinbarungen (Kapitel 2 Teil 21 CTA 2010), Immaterielle Vermögensgegenstände (Teil 8 CTA 2009) und World Wide Schuldverschreibungen (Teil 7 der TIOPA 2010)). Auch die Behandlung von assoziierten Unternehmen, wie zum Beispiel Joint Ventures in Einzelabschlüssen, ist in der Regel nicht relevant. Doch konsolidierte Konten können informativ sein und können nützliche Informationen, die nicht auf dem Gesicht der einzelnen Konten. 3. Rechnungslegungsgrundsätze, Schätzungen und Fehler Die Bilanzierung einer Änderung der Bilanzierungs - und Bewertungsmethode FRS 3, Berichterstattung über die finanzielle Leistungsfähigkeit erfordert, dass Änderungen der Bilanzierungs - und Bewertungsmethoden rückwirkend angewendet werden und dass der kumulative Effekt der Anpassungen der Vergangenheit am Fuß des STRGL dargestellt wird. Abschnitt 10 der FRS 102 sieht vor, dass eine Änderung der Bilanzierungs - und Bewertungsmethoden, die sich aus einer Änderung der Anforderungen einer FRS - oder FRS-Zusammenfassung ergibt, gemäß den Anforderungen dieser revidierten FRS - oder FRC-Zusammenfassung berücksichtigt wird. Wenn der Standard keine spezifischen Anforderungen, die Änderung in der Politik, in einer Weise vergleichbar zu Old UK GAAP enthält. Wird rückwirkend auf den frühesten Zeitpunkt angewandt, der praktikabel ist, als hätte die neue Politik immer angewandt. Die Anforderung, die Politik rückwirkend anzuwenden, ist ähnlich zwischen Old UK GAAP und FRS 102, aber es gibt einen Unterschied, wie dies dargestellt wird. Wie oben erwähnt, unter Old UK GAAP. FRS 3 verlangt, dass die kumulativen Effekte von Vorperiodenanpassungen am Fuß des STRGL dargestellt werden. Im Gegensatz dazu verlangt FRS 102 eine Änderung der Veränderung im Eigenkapitalspiegel. Bilanzierung der Schätzungsänderung Alte UK GAAP verlangt, dass prospektiv eine Schätzungsänderung angewendet wird. Zum Beispiel, wenn ein Unternehmen verändert die nützliche geschätzte Lebensdauer eines Sachanlagevermögens es nicht die Abschreibung vorgezogen anzupassen. Stattdessen werden die Abschreibungen prospektiv angepasst, um die überarbeitete Nutzungsdauer zu berücksichtigen. FRS 102 steht in Einklang mit Old UK GAAP in dieser Hinsicht. Fehlerbehebung Wenn ein fundamentaler Fehler erkannt wird, muss FRS 3 dazu beitragen, die Vergleichszahlen der vorangegangenen Perioden anzupassen. Fehler, die als fundamental betrachtet werden, werden in der Periode erfasst, in der sie identifiziert werden. Abschnitt 10 der FRS 102 verlangt, dass ein Unternehmen, soweit praktisch, wesentliche Rückwirkungen nachträglich korrigieren muss, wenn der erste Fehler nach der Entdeckung des Fehlers durch eine entsprechende Anpassung der Vergleichszahlen für die Vorperioden freigegeben wurde. Fehler, die als wesentliche Fehler angesehen werden, werden in der Periode erfasst, in der sie identifiziert werden. Steuerliche Behandlung Für Handelsgewinn Kapitel 14 Teil 3 CTA 2009 sieht vor, dass bei einer Änderung von einer gültigen Grundlage, auf der die Gewinne eines Gewerbes auf eine andere gültige Grundlage (zum Beispiel auf eine Änderung der Rechnungslegungsgrundsätze) berechnet werden, eine Anpassung erfolgen muss Berechnet, um sicherzustellen, dass die Geschäftseinnahmen einmalig und einmalig besteuert werden und Abzüge nur einmal und einmal gegeben werden. Für Körperschaftsteuerzwecke werden Anpassungen als Quittungen oder Abzüge bei der Berechnung der Handelsgewinne behandelt. Dieser Ansatz gilt auch weiterhin für Anpassungen des Vorjahres gemäß § 10 FRS 102. Dies gilt für Änderungen von einer gültigen Basis zur anderen. Soweit die Änderung von einer unwirksamen Grundlage abweicht (z. B. wenn ein wesentlicher Fehler in der Buchführung festgestellt wird) verlangt das britische Steuerrecht, dass die ungültige Grundlage in der Periode, in der sie erstmals eingetreten ist, steuerlich korrigiert wird Zweck. Ob Steuererhebung oder Rückzahlung für frühere Zeiträume erfolgen kann, hängt von den Fristen für die Erstellung oder Änderung von Selbsteinstufungen ab. Ähnliche Regelungen gelten für Änderungen der Bilanzierungs - und Bewertungsmethoden oder Fehler bei nicht-handelsbezogenen Posten wie Kreditbeziehungen, Derivatkontrakte und immaterielle Vermögenswerte. 4. Finanzinstrumente 4.1 Einleitung Ein Finanzinstrument ist bilanziell ein Vertrag, der zu einem finanziellen Vermögenswert eines Unternehmens und einer finanziellen Verbindlichkeit oder einem Eigenkapitalinstrument eines anderen führt. Beispiele für gemeinsame Finanzinstrumente sind Barmittel, Handelsschuldner, Handelsgläubiger, Anleihen, Schuldinstrumente und Derivate. Unternehmen, die Alt-UK-GAAP anwenden, fallen in 2 Hauptlager, die FRS 26 anwenden, und diejenigen, die nicht. Unternehmen, die die FRS 26 nicht akzeptieren, dürften die stärksten Veränderungen infolge der Annahme von FRS 102 zu verzeichnen haben. Ferner verfügt das Unternehmen im Rahmen von FRS 102 über drei Optionen für die Bilanzierung von Finanzinstrumenten: i) Die Ziffern 1112 der FRS 102 (ii) IAS 39 oder (iii) IFRS 9. Dies bedeutet, dass es 6 Möglichkeiten für den Übergang von Old UK GAAP auf FRS 102 gibt. Dieses Kapitel der Arbeit konzentriert sich auf jene Gesellschaften, die derzeit keine FRS 26 anwenden, da es wahrscheinlich ist, dass diese Unternehmen die Größte Veränderung. Das Papier umfasst sowohl die Abschnitte 1112 und IAS 39 Optionen unter FRS 102. Dieses Papier berücksichtigt nicht die Rechnungslegung und Steuer-Interaktion, wo die dritte Option, IFRS 9, angenommen wird. Dieser Abschnitt gilt für Abrechnungszeiträume, die vor dem 1. Januar 2016 beginnen. Für Abrechnungsperioden, die am oder nach dem 1. Januar 2016 beginnen, erfolgt eine Änderung der Kreditbeziehung und der Derivatvertragsregeln, die die steuerliche Behandlung beeinflussen können. Insbesondere folgt die steuerliche Behandlung nunmehr den erfolgswirksam erfassten Beträgen. Angesichts der Tatsache, dass viele britische Unternehmen erstmals 2015 die FRS 102 einführen werden, wurde das Papier für diese Änderungen nicht aktualisiert. Dieses Kapitel behandelt die Fremdkapitalkosten in Kapitel 14, die Fremdwährungsumrechnung in Kapitel 17 sowie die Passiva und das Eigenkapital in Kapitel 18. 4.2 Allgemeine Anforderungen Alte britische GAAP Wie bereits erwähnt, kann für Unternehmen, die Old UK GAAP anwenden, die Bilanzierung von Finanzinstrumenten getrennt werden In 2 Camps diejenigen, gelten FRS 26 und diejenigen, die nicht. FRS 26 ist nach IAS 39 ausgerichtet und verpflichtet für Unternehmen mit börsennotierten Schuldtiteln oder Eigenkapitalinstrumenten, die nicht unter IAS fallen. Seine optional für alle anderen Einheiten, und sie können die Möglichkeit nutzen, die Fair-Value-Buchhaltung, die Teil des britischen Gesellschaftsrecht ist zu nutzen. Für Unternehmen, die FRS 26 nicht anwenden, gibt es keinen speziellen, umfassenden Standard für Finanzinstrumente in Old UK GAAP. Stattdessen wird die Bilanzierung von Finanzinstrumenten in erster Linie durch die Anforderungen von FRS 4 (Emittenten von Kapitalinstrumenten), SSAP 20 (Fremdwährungstransaktionen), FRS 5 (Substanz über Form, einschließlich einiger Ausbuchungsansprüche) bestimmt. Andernfalls beruht die Bilanzierung von Finanzinstrumenten für Unternehmen, die keine FRS 26 anwenden, im Wesentlichen auf den allgemeinen Grundsätzen in FRS 18, insbesondere dem Abgrenzungskonzept, und den einschlägigen Bestimmungen des Gesellschaftsrechts. Das Gesellschaftsgesetz sieht vor, dass Umlaufvermögen (z. B. Bar - und Handelsschuldner) zu Anschaffungskosten angesetzt wird, während das Abgrenzungskonzept zum Beispiel bei der Erfassung und Bewertung von Zinserträgen bei Kreditgebern angewandt wird. Im Gegensatz zu Old UK GAAP (wo FRS 26 nicht angewendet wird) bietet FRS 102 ein Unternehmen mit spezifischen Leitlinien für die Bilanzierung aller Finanzinstrumente. In Abschnitt 11 werden drei Rechnungslegungsoptionen vorgeschlagen: Anwendung von Abschnitt 11 und Abschnitt 12 der FRS 102 Anwendung der Anerkennungs - und Bewertungskriterien von IAS 39 Anwendung der Ansatz - und Bewertungskriterien von IFRS 9 (und IAS 39 in der für IFRS 9 geänderten Fassung) 11 und Option 12 Die Abschnitte 11 und 12 der FRS 102 geben spezifische Anleitungen zur Bilanzierung von Finanzinstrumenten. Abschnitt 11 Adressen Grundlegende Finanzinstrumente, während Abschnitt 12 alle anderen Finanzinstrumente berücksichtigt. Während die Abschnitte 11 und 12 auf die Bilanzierung von Finanzinstrumenten abzielen, gibt es bestimmte Ausnahmen von ihrem Umfang, darunter Versicherungsverträge, Beteiligungen an Tochtergesellschaften, assoziierten Unternehmen und Gemeinschaftsunternehmen und Leasingverhältnisse. 2. Abschnitt 12 gilt jedoch z. B. für alle derivativen Finanzinstrumente. Grundlegende Finanzinstrumente sind solche, die als unkomplizierte Begriffe gelten - Beispiele in Abschnitt 11 umfassen Barmittel, Handelsschuldner, Handelsgläubiger und einfache Bankdarlehen mit Standardrückzahlungsbedingungen. Solche Instrumente werden typischerweise zum Transaktions - preis bewertet und zu fortgeführten Anschaffungskosten bewertet. Dies ist weitgehend im Einklang mit Old UK GAAP. Andere oder nicht-grundlegende Finanzinstrumente beziehen sich auf alle anderen Finanzinstrumente. Im Gegensatz zu Basis-Finanzinstrumenten werden sonstige Finanzinstrumente in der Regel in der PampL zum beizulegenden Zeitwert bilanziert. Insbesondere handelt es sich um Instrumente, die nun gemäß § 12 FRS 102 zum beizulegenden Zeitwert gehalten werden: alle Derivate (einschließlich Zinsswaps, eine Forward - Verpflichtung zum Erwerb einer Ware, die bar bezahlt werden kann, und Optionen und Terminkontrakte) Darlehen, die arent plain Vanilla Schulden, wo zum Beispiel der Rückzahlungsbetrag variieren kann oder wenn Nicht-Standard-Zinsen verwendet werden Investitionen in Wandelanleihen, wo die Rückkehr an den Inhaber kann mit dem Preis der Emittenten Eigenkapital Aktien variieren Und nicht nur mit Marktzinssätzen 3 Die Anforderungen von Abschnitt 12 der FRS 102 stellen eine wesentliche Änderung gegenüber Old UK GAAP dar (beide, in denen FRS 26 noch nicht verabschiedet wurde). Es ist wahrscheinlich, dass viele weitere Finanzinstrumente erforderlich sein werden, um fair unter der FRS 102 bewertet werden, als dies derzeit im Rahmen von Old UK GAAP der Fall ist. IAS 39 Option Wie bereits oben erwähnt, erlaubt die FRS 102 dem Anwender auch die Entscheidung, die Anerkennungs - und Bewertungskriterien von IAS 39 anzuwenden. Zwar unterscheidet IAS 39 nicht grundlegend und andere Finanzinstrumente in gleicher Weise 12 von FRS 102 zum Beispiel in beiden Fällen wird ein Unternehmen in der Regel verpflichtet, alle Finanzinstrumente getrennt zu berücksichtigen, während synthetische oder zusammengesetzte Instrumente sind relativ verbreitet nach alten GAAP (wo FRS 26 nicht angenommen wird). Nachfolgend sind die Merkmale aufgeführt, die dazu führen würden, dass ein Finanzinstrument nach IAS 39 zum beizulegenden Zeitwert bewertet wird: zu Handelszwecken gehaltene Vermögenswerte und Verbindlichkeiten oder spekulative Vermögenswerte und Verbindlichkeiten, die von der Gesellschaft als erfolgswirksam zum beizulegenden Zeitwert bewertet werden Instrumente Beachten Sie, dass die als Available for Sale (AFS) bezeichneten Schuldtitel im Rahmen der IAS 39 zum beizulegenden Zeitwert bewertet werden, wobei die Fair Value-Gewinne und - verluste direkt im Other Comprehensive Income (OCI) erfasst werden, während Zins-, Devisen - und Wertminderungsaufwendungen erfasst werden Werden weiterhin erfolgswirksam erfasst. Auch dies stellt eine wesentliche Änderung von Old UK GAAP (wo FRS 26 nicht angenommen wird). Steuerliche Behandlung Bei den meisten Finanzinstrumenten handelt es sich um Darlehensbeziehungen (unter Teil 5 CTA 2009), Nicht-Kreditverpflichtungen (als Kreditbeziehungen gemäß Kapitel 2 von Teil 6 CTA 2009) oder Derivatkontrakte (gemäß Teil 7 CTA 2009) . Das britische Steuerrecht sieht im Allgemeinen vor, dass die bilanzielle Behandlung dieser Arten von Instrumenten steuerlich verfolgt wird. Dieses Papier bezieht sich nicht auf jene Finanzinstrumente, die außerhalb dieser Kategorien fallen, z. B. Eigenkapitalinstrumente in Form von Aktien und Garantien. Ein besonderer Aspekt der Besteuerung von Kreditbeziehungen und Derivatkontrakten besteht darin, dass sie vom üblichen Prinzip abweicht, nur auf die Gewinn - und Verlustrechnung (oder Erfolgsrechnung) zu schauen. Die Gesetzgebung gewährleistet, dass die meisten Rückstellungen berücksichtigt werden. Hierbei handelt es sich auch um im STRGL unter Old UK GAAP erfasste Beträge und um Beträge, die als Positionen von OCI unter FRS102 oder IAS erfasst werden. Eine weitere Regel stellt sicher, dass, wenn ein Gewinn oder ein Verlust aus einem Kreditverhältnis oder Derivatkontrakt direkt im Eigenkapital erfasst wird, dies in gleicher Weise berücksichtigt wird, als ob er erfolgswirksam oder durch Rücklagen erfasst wurde. Wenn die Konten das Instrument zum beizulegenden Zeitwert entweder mit Gewinn oder Verlust als Gewinn oder Verlust oder als Posten des sonstigen Gesamtergebnisses messen, werden diese Fair Value-Bewegungen typischerweise für Steuern berücksichtigt. Es gibt jedoch gewisse Ausnahmen, wenn das Steuergesetz eine besondere Rechnungslegung vorschreibt. Das häufigste Beispiel ist, wo es ein Darlehen Beziehung zwischen verbundenen Unternehmen. In diesem Fall werden nach § 349 CTA 2009 die Gewinne steuerlich auf der Grundlage einer amortisierten Kostenbasis berechnet. Darüber hinaus gibt es spezifische Regeln für Derivatkontrakte, die Bestandteil einer Sicherungsbeziehung sind (diese werden im Folgenden näher erläutert). Darüber hinaus werden, sofern nach der IAS 39-Option finanzielle Vermögenswerte als Held-to-Maturity (HTM) behandelt werden, erwartet, dass diese Vermögenswerte bis zur Endfälligkeit gehalten werden. Diese werden zu fortgeführten Anschaffungskosten bewertet. Ein Verkauf einer kleinen Anzahl solcher Vermögenswerte vor Verfall kann jedoch dazu führen, dass alle Vermögenswerte des HTM verdorben werden, so dass die Vermögenswerte als AFS ausgewiesen werden müssten. Besondere Steuervorschriften gelten in diesem Szenario - siehe CFM 33150 für weitere Details. Übergangsanpassungen Wird ein Finanzinstrument nach FRS 102 im Vergleich zu Old UK GAAP auf einer anderen Basis bewertet, ist es wahrscheinlich, dass Übergangsanpassungen bei der Annahme von FRS 102 auftreten werden. Für weitere Leitlinien zu den Übergangsbestimmungen für Finanzinstrumente siehe Teil B dieses Dokuments. Further detail on specific transactions involving financial instruments where the requirements of FRS 102 differ from the requirements of Old UK GAAP are set out below. 4.3 Debt-equity swap Where debt is extinguished through the issue of an entitys own equity the accounting applied in accordance with Old UK GAAP may differ from that required by FRS 102. Old UK GAAP. where FRS 26 has not been adopted, permits an accounting policy choice as regards the recognition of a gain or loss. In certain situations it may be appropriate to adopt a no gainno loss policy, so that the value of the equity issued is treated as being equal to the carrying value of the debt given up. However, companies are permitted to adopt a policy of recognising a gain or loss on such transactions. Under both approaches, its necessary to consider the interaction with the requirements of company law as regards the amount of share premium to be recorded and the requirements as regards realised profits 4 . FRS 102 doesnt provide specific guidance on debt-equity swaps. Section 11 of FRS 102 5 requires that any difference between the carrying amount of the financial liability extinguished and the consideration paid is recognised in profit or loss. In addition Section 22 requires that equity instruments are recognised on issue at the fair value of the cash or other resources received. However, companies will need to consider the specific facts and nature of the transaction undertaken. For example, company law considerations regarding realised profits and share premium accounts will need to be considered and may impact on the accounting treatment. Tax treatment Under general principles of the loan relationship regime, an amount of profit recognised to the profit and loss account, or to reserves, would be brought into account. However, section 322 CTA 2009 will typically exempt gains arising where a debt is released in consideration of ordinary shares. See CFM 33200 onwards for further details of this exemption. 4.4 Debt restructuring derecognition Debt may be restructured or have its terms modified such that, in accordance with FRS 5 and Old UK GAAP (where FRS 26 isnt adopted), no gain or loss would be recognised in the accounts. In contrast, FRS 102 requires that, where the modification or restructuring to the debt is considered substantial, the original debt instrument will be derecognised and the new debt instrument recognised at its fair value. To the extent that the fair value of the new instrument differs from the carrying value of the original debt instrument a gain or loss will typically be recognised as an item of profit or loss. This gain or loss should reverse over the remaining life of the instrument. Tax treatment The loan relationship would normally be taxed in line with the amount recognised in the accounts. As such, the profit or loss on derecognition rerecognition will typically be brought into account. Note that the government has included within Finance (No.2) Act 2015 an exemption to cover distressed debt, which would apply in certain cases where the loan is modified or replaced. The proposal is that the exclusion would apply to modifications and releases from 1 January 2015. Transition On transition Section 35 of FRS 102 provides that financial assets and liabilities derecognised under the previous accounting framework shall not be recognised on adoption of FRS 102. Section 35 also provides that where a financial asset or liability would have been derecognised under FRS 102 but under the companys previous accounting framework hadnt been derecognised a company may, on transition, either (i) derecognise the financial asset or liability on adoption of FRS 102 or (ii) continue to recognise until disposed of or settled. However, no exclusions apply where the derecognition occurs after the accounting transition date for example, after the start of the prior period comparatives. As a result, the company may be required to derecognise recognise the debt. The Change of Accounting Practice Regulations were amended in December 2014 to address this issue in certain instances of distressed debt. For further guidance on the transitional provisions applying to financial instruments see Part B. 4.5 Initial recognition - non-market instruments Old UK GAAP. where FRS 26 isnt applied, typically requires that financial instruments are initially recognised at cost. This cost may or may not equate to the fair value of the financial instrument. In contrast under FRS 102, whether through the application of Section 11 and 12 or through the IAS 39 option, financial instruments are typically measured on initial recognition at (i) transaction price (ii) present value (of there is a financing element) or (iii) at fair value. The transaction price (or cost) will typically, but may not always, equate to the present value fair value of the instrument. Where the transaction cost differs from the present value fair value of the instrument its possible that a day-one gain or loss could arise. For example, this can be an issue with non-interest bearing debts which arent repayable on demand. Tax treatment The loan relationship would normally be taxed in line with the accounts. As such, any day-one gain or loss will typically be brought into account. However, consideration should be given to the facts which led to the transaction price differing from fair value. In particular, there are 2 sets of provisions which may alter this position. Provision 1 Where the loan arises between connected companies, the amounts to be brought into account on the basis of an amortised cost basis of accounting as required by sections 313 and 349 CTA 2009 - in particular this requires the tax treatment to be based on the loan shown in the accounts at cost and adjusted for amortisation and impairments What constitutes cost will depend on the particular facts in question. HMRC would normally accept that this equates to the cost of the loan under Old UK GAAP (where FRS 26 has not been applied), such that in this case the tax treatment under FRS 102 will largely follow the Old UK GAAP position (where FRS 26 has not been applied). See CFM35190 for further details of the rules for taxing loan between connected companies. Provision 2 Secondly, if the loan did not arise as a result of a transaction between persons acting at arms length it may be necessary to apply the transfer pricing rules in Part 4 of TIOPA 2010. Where any tax advantage is already negated by the connected companies then the transfer pricing rules are unlikely to apply See the International Manual for further details of the transfer pricing rules. HMRC has published draft guidance on this issue. Transition Potentially this could result in a transitional adjustment. For further guidance on the transitional provisions applying to financial instruments see Part B of this paper. 4.6 Hedging relationshipssynthetic instuments Old GAAP. where FRS 26 has not been adopted, requires derivatives that are entered into as part of a companys hedging strategy to be accounted for on an historic cost basis equivalent to that used for the underlying asset, liability, position or cash flow. In contrast, both Section 12 of FRS 102 and the IAS 39 option typically require all derivatives to be accounted for separately and to be measured at fair value. Section 12 of FRS 102 and IAS 39 both then provide certain hedge accounting rules. Under both Section 12 of FRS 102 and the IAS 39 option, hedge accounting is only permitted where certain criterion are met. However as part of the amendments made to FRS 102 in July 2014 the criteria was changed making hedge accounting more readily available to entities where its consistent with their risk management processes. The mechanics of hedge accounting, whether applying Section 12 of FRS 102 or under the IAS 39 option are thereafter comparable. Whether applying Section 12 of FRS 102 or under the IAS 39 option, the mechanics for hedge accounting are significantly different to the accounting for synthetic instruments under Old UK GAAP (where FRS 26 isnt applied). Tax treatment Without special rules, hedge relationships would not typically be effective for tax purposes, whether or not they were designated as a hedge for accounting purposes. The Disregard Regulations (SI 2004 3256) were introduced to address this issue. Broadly speaking, where a derivative is part of a hedging relationship the rules operate to restore the Old UK GAAP position (for example, where FRS 26 isnt applied). In particular, there are specific regulations for derivatives dealing with currency, commodities, debt and interest rates. The rules apply in a number of different circumstances and they also contain particular elections that may be made. For periods of account commencing on or after 1 January 2015, the default setting is for the tax treatment of derivative contracts to follow the profit and loss account. Companies have the option of electing into computational provisions in the Disregard Regulations. Previously, companies had the ability to elect out from the Regulations. For companies that already apply fair value accounting in respect of derivatives which potentially fall within the scope of the Disregard Regulations, they will continue with their existing treatment. These company can, if they so wish, change their status in the future on a prospective basis. Companies that will be applying fair value accounting for the first time in a period of account commencing on or after 1 January 2015 will need to decide whether to elect-in to regulations 7, 8 and 9. There are strict deadlines for making these elections. Its also likely that transitional issues could arise in such cases. For further guidance on the transitional provisions applying to financial instruments and the interaction with the Disregard Regulations see Part B of this paper. Further information HMRC has published additional guidance to help companies with hedging instruments making the transition to new accounting standards. This is available at: Corporation Tax: Disregard Regulations for derivative contracts . Further information is available in the Corporate Finance Manual (CFM ) as follows: derivative contracts are explained at CFM13010 onwards hedge accounting is explained at CFM27000 onwards the tax treatment of derivatives is explained at CFM57000 onwards 4.7 Hybrid instrumentsembedded derivatives This paper doesnt address in detail the position of hybrid instruments and the embedded derivatives. This is a complex area and affected companies will need to consider the accounting and tax treatment carefully. In overview, FRS 26 and IAS 39 require companies to separate out (bifurcate) embedded derivatives from host contracts. However, bifurcation isnt typically permitted under Old UK GAAP (where FRS 26 isnt applied) or under Sections 11 12 of FRS 102 (although in both cases the issuer of compound instruments will still separate out the equity component in accordance with FRS 25 or Section 22 respectively). Links to the relevant guidance is set out in chapter 18 (liabilities and equity) of this paper. 4.8 Companies that currently apply FRS 26 The above commentary focuses on companies that dont currently apply FRS 26. Companies that have adopted FRS 26 and choose to apply the IAS 39 option under FRS 102 are likely to see no change in the accounting of financial instruments. For those that choose to apply the Section 11 12 option certain elements wont change but the basicother distinction has the potential to result in significant changes. For example, such companies could see the following differences: as noted above, financial instruments are required to be fair valued under Section 12 for all but basic instruments - loans previously recognised on an amortised cost basis may therefore be measured at fair value in accordance with Section 12 as noted above, Sections 11 and 12 dont permit the bifurcation of embedded derivatives (although the issuer of compound instruments will still separate out the equity component under Section 22) - for example the holder of a hybrid financial instrument is required under FRS 26 to bifurcate the instrument into its host debt and embedded derivative - the host debt is then measured on an amortised cost basis and the embedded derivative at fair value - in contrast FRS 102 Section 12 there is no equivalent requirement to split the instrument for accounting purposes, and the whole instrument would typically be fair valued As such, transition adjustment may arise - see Part B of this paper. 5 Inventoriesstock Section 13 of FRS 102 differs from SSAP 9 insofar as it specifically excludes from its scope WIP in the course of construction contracts (covered in section 23 of FRS 102), agricultural produce and biological assets (covered in section 34 of FRS 102) and financial instruments (section 11 and 12 of FRS 102). For many entities these differences will have no impact on the recognition or measurement of stock. However entities operating in the agriculture sector, for example, may, in accordance with FRS 102, apply either a cost model or a fair value model. The use of the fair value model is likely to represent a significant change in the measurement basis of stock and hence the timing of profitslosses on such stock. For tax purposes there are 2 acceptable valuation bases for stock, either the lower of cost and net realisable value, or mark to market (fair value). If either of these methods are used no ongoing adjustment is required for tax purposes. Where mark to market is used there is no tax law that requires the profits or losses disclosed by the accounts to be adjusted for tax purposes. Note there are particular tax rules, the herd basis, that can be applied to particular farm animals. Guidance on this and the valuation of farming stock is in the Business Income Manual. 6. Investment property Old UK GAAP (SSAP 19) requires an entity to carry investment property at their open market value with movements in value recognised each period in the STRGL unless they represent a permanent diminution in value in which case they are recognised in the PampL. Where investment properties are let to and occupied by another group entity for its own purpose, SSAP 19 contains an exemption which excludes such properties from its scope (hence they would be included as part of fixed assets). FRS 102 requires that investment property is initially recognised at cost 6 and subsequently measured at fair value. However in contrast to SSAP 19, FRS 102 section 16 requires those fair value movements to be recognised in the PampL. In addition FRS 102 section 16 doesnt contain an exemption comparable to that present in SSAP 19 for property let to and occupied by group entities. Hence certain properties treated as fixed assets under Old UK GAAP may now be classified as investment property under Section 16 of FRS 102. Note that FRS 102 section 16 does permit the use of the cost model where the fair value cannot be reliably measured without undue cost or effort. The accounting treatment of investment properties doesnt determine, for tax purposes, whether the property is held as an investment property (giving a capital receipt on disposal) or whether its part of a trading transaction (and so is on revenue account and forms part of the companys trading profits). Assuming the property is held, for tax purposes, as an investment, the income arising on the property is bought into tax as its recognised in the accounts (for example rental income would be bought into tax as recognised in profit or loss). In this case, movements in fair value of investment properties arent taxable. The disposal of the investment properties will typically give rise to a chargeable gain. In certain circumstances a company holding investment property as a lessee under an operating lease may, under section 16 for FRS 102, account for it as an investment property. Where it does so, the property is initially recognised at the lower of its fair value and the present value of the minimum lease payments. The corresponding creditor is accounted for as a finance lease (see Section 20 of FRS 102). Where this happens the tax rules applying to finance leases will apply. 7. Property, plant and equipment Section 17 of FRS 102 and FRS 15 are primarily about Property, plant and equipment (PPE ) or fixed assets to use the Companies Act and FRS 15 terminology. Both standards are broadly consistent in principle. However differences are present in particular Section 17 of FRS 102 requires that major spare parts are included in PPE Section 17 of FRS 102 requires that cost is measured by reference to the present value of all future payments where the asset is acquired under terms beyond normal credit terms Section 17 of FRS 102 doesnt permit the use of Renewals Accounting Section 17 requires that residual values are based on current prices rather than historic prices While such differences for accounting purposes are present, UK tax law departs from the accounting standards by disallowing depreciation and revaluations in respect of capital assets, and instead granting capital allowances (on some assets). Hence accounting changes arent expected to have a significant tax impact. In some cases where revenue expenditure is added to the cost of an asset, tax law follows the accounts by recognising for tax purposes amounts reflected in profit and loss account by way of depreciation charge to the extent that they are a write off of revenue expenditure. In those cases where depreciation under Section 17 of FRS 102 differs from that under FRS 15 (for example, because of revaluation of residual values) tax will follow the amount as per Section 17 of FRS 102. As noted above there is no equivalent to Renewals accounting (FRS 15 paragraph 97-99) under Section 17 of FRS 102 so there may be an adjustment for tax purposes made under the change of basis legislation see part B of this paper. 8. Intangible assets including goodwill Intangible assets and goodwill arising on business combinations The definition of an intangible asset in Old UK GAAP (FRS 10) states that intangible asset are Non-financial fixed assets that dont have physical substance but are identifiable and are controlled by the entity through custody or legal rights. FRS 102 defines an intangible asset (other than goodwill) as an identifiable non-monetary asset without physical substance where identifiable is an asset that is separable or arises from a legal contract or other legal right. This definition is different from that present in Old UK GAAP in so far as the intangible asset need not be separable from the business. Consequently either on transition (where the exemption to retain previous GAAP figures isnt used) or on subsequent business combinations, more intangible assets may be recognised under FRS 102 than would have been recognised under Old UK GAAP . For tax purposes Sections 871-879 of Part 8 CTA 2009 provide a comprehensive set of rules for changes in accounting for intangibles and especially for cases where what is included entirely as goodwill under Old UK GAAP is disaggregated into different types of intangible property with different amortisation rates or impairment factors under FRS 102. Intangible assets and goodwill - Useful Economic Life (UEL ) FRS 10 states that goodwill and intangibles should be amortised over their UEL. It also states that there is a rebuttable presumption that the UEL wont exceed 20 years. FRS 10 does permit the use of an indefinite UEL in which case its not amortised but is instead subject to annual impairment reviews. FRS 102 differs from Old UK GAAP in respect of UEL. Firstly FRS 102 doesnt permit an indefinite life. All intangibles and goodwill are presumed to have a finite life and the period over which they are subject to amortisation should reflect this. Where the useful life of the intangible asset can be reliably estimated this life is used as the UEL. Where a reliable estimate of the UEL cannot be made, FRS 102 states that the UEL must not exceed 5 years (note however, that effective periods commencing on or after 1 January 2016 this is changed to 10 years). In general tax relief is provided on either the amortisationimpairment of goodwill and intangibles recognised in the accounts. Sections 871 to 873 of CTA 2009 ensure that any write up on the transition from Old UK GAAP to FRS 102 will be a taxable credit for Part 8, and section 872 ensures that any such credit is limited to the net amount of relief already given. Any impairment from written up cost will be deductible. Tax relief is unlikely to be affected if an entity has elected for a fixed rate of 4. Note that a fixed rate election must be made within 2 years of the end of the accounting period in which the expenditure was incurred and cannot be reversed. Software costs FRS 10 requires that software costs which are directly attributable to bringing an item of IT into use within the business are recognised as part of tangible fixed assets. Where such costs did not relate to bringing an item of IT into use they would typically have been written off direct to the PampL. In addition UITF 29 provides that, where certain criteria are met, website development costs are recognised as part of tangible fixed assets. FRS 102 doesnt specify how such costs should be treated. Hence the nature of the item should be considered in determining its treatment. Its possible that having considered the nature of the software that its recognised as an intangible asset. For companies where costs on expenditure such as software have been previously written off to profit and loss account and claimed as a deduction in a Case I computation in respect of expenditure on a tangible asset, the following tax consequences will apply in respect of the change of accounting policy. First the adjustment in respect of the change of accounting basis will be taxed under Chapter 14 Part 3 CTA 2009. For example, a positive adjustment is brought into account as a taxable receipt. Second, capitalised expenditure in respect of an intangible asset will be relieved under the rules in Part 8 CTA 2009 as its written down in the accounts (subject to the normal exclusions, including the pre-FA 2002 rule). Guidance on many of these issues is in HMRC s CIRD Manual (in particular see CIRD12300 which address changes in accounting policies for intangible assets within Part 8 CTA 2009). 9. Business combinations Section 19 of FRS 102 is broadly comparable to FRS 6 and FRS 7. However particular differences are present: because of the difference in the definition of an intangible asset an acquisition under FRS 102 may result in a different balancing figure being assigned to goodwill on a business combination there is a change in the measurement of the consideration given where that consideration is contingent the look back period in which provisional fair values can be amended is different (FRS 102 look back period is 12 months since acquisition date) a change in step acquisitions in some circumstances FRS 6 and 7 of Old UK GAAP are relevant in UK tax law only where the carrying value of an asset or liability acquired in a business combination is relevant for tax purposes, for example, for loan relationships. This also applies where a company is applying FRS 102. Tax law determines the value of trading stock for the business ceasing and its value for the successor business see Chapter 11 Part 3 CTA 2009. In respect of goodwill on business combinations please see chapter 8 of this paper. 10. Leases Entities that apply Old UK GAAP will use SSAP 21, UITF 28 and FRS 5 in determining the accounting treatment of leases. Entities that adopt FRS 102 will apply the recognition and measurement requirements of Section 20. Both Old UK GAAP and FRS 102 consider whether a lease transfers substantively the risks and rewards of the leased asset. However it should be noted that SSAP 21 includes a presumption that if the present value of the minimum lease payments is 90 or more of the fair value of the leased asset that it would typically be classified as a finance lease. Section 20 of FRS 102 doesnt contain this presumption. Nevertheless the emphasis on the transfer of risk and rewards is such that in most cases the classification of leases will be consistent between Old UK GAAP and FRS 102. Once the lease has been classified the accounting treatment thereafter is also, generally, comparable. However differences, even where the classification is the same, do exist and the interaction with tax is noted below. UITF 28 requires that operating lease incentives in the lessee are spread over the period ending on the date from which its expected that the prevailing market rent will be payable (if this period is shorter than the lease term, otherwise over the lease term). Section 20 of FRS 102 requires that lease incentives are spread over the term of the lease unless another way would better reflect the reality. Consequently there may be differences in respect of the period over which such incentives are recognised. Since the accounting is followed where the incentive isnt capital (for example, a rent free period) the difference may alter the timing of income recognition for tax purposes. UK tax law isnt entirely consistent with SSAP 21 (see Statement of Practice 391). But accounts figures (including where appropriate consolidated accounts) are recognised for the purposes of Chapter 2 Part 9 CTA 2010 and Chapter 2 Part 21 CTA 2010 which deal with leasing and finance leases with return in a capital form. For lessors, FRS 102 Section 20 requires use of the net investment method for finance leases, whilst SSAP 21 requires the net cash investment method. There may be differences in the timing of income recognition under the 2 bases. In some cases these affect the timing of income for tax purposes, for example, where Schedule 12 Finance Act 1997 applies. Legislation in sections 228B to 228F Capital Allowances Act 2001, and Chapter 5A Part 12 ICTA (inserted by FA 2006) brings the tax treatment of both lessors and lessees of finance leases of plant amp machinery into line with the accounting basis in FRS 102 Section 20 or SSAP 21 as appropriate. Note that its not envisaged that s.53 FA11 will apply to entities on transition to Section 20 of FRS 102 by virtue of subsection 3 of s.53 FA11. 11. Provisions There are no significant differences between Section 21 of FRS 102 and FRS 12. For tax purposes the recognition and measurement of provisions in the accounts forms the basis for the quantum and timing of tax relief (subject to adjustment where the expenditure is capital for tax purposes or otherwise disallowable). Consequently, for most companies its not expected that FRS 102 will have a significant tax impact in this area. 12. Revenue recognition In general, reporting of revenue in accounts is followed for tax purposes. There is no specific standard for revenue recognition in Old UK GAAP. However, Application note G of FRS 5 provides revenue recognition guidance in respect of the sale of goods and services as well as other specific revenue recognition scenarios, SSAP 9 provides guidance in respect of long term contracts and UITF 40 addresses service contracts. The general principles of revenue recognition within FRS 5 Application note G are that revenue is recognised when the seller obtains the right to consideration in exchange for the goods, services, or work performed. The right to consideration typically derives from the performance of its obligations under the terms of the exchange with the customer. FRS 5 application note G requires that, on recognition, revenue is measured at the fair value of the consideration received or receivable. Revenue recognition under FRS 102 will primarily be determined by Section 23 of FRS 102. The recognition criteria within Section 23 are broadly aligned with Old UK GAAP. In addition, where the respective recognition criteria are met, Section 23 also requires that revenue is recognised at the fair value of the consideration received or receivable. Hence while there are a few differences between Old UK GAAP and FRS 102 (for example the latter expressively addresses and defines construction contracts in Section 23), for many entities there will be no change following adoption of FRS 102. Consequently for many companies there will be no accounting or tax impact. 13. Government grants SSAP 4 requires that grants are recognised when there is reasonable assurance that related conditions, if any, will be met. Where reasonable assurance is present grants are then recognised in the accounts based on the relationship between the grant and the related expenditure. FRS 102 Section 24 states that the grant wont be recognised until the entity has reasonable assurance that it will or has complied with the grant conditions and that the grants will be received. It requires that an entity adopts either the accruals or performance model to determine the subsequent accounting for the grant. Under the accruals model grants relating to revenue are recognised in income on a systematic basis over the periods in which the entity recognises the relevant grant costs. Under the performance model Section 24 of FRS 102 states: a grant that doesnt impose specified future performance-related conditions on the recipient is recognised in income when the grant proceeds are received or receivable a grant that imposes specified future performance-related conditions on the recipient is recognised in income only when the performance-related conditions are met grants received before the revenue recognition criteria are satisfied are recognised as a liability Whether the accruals model or the performance model is adopted in overall terms the differences, if there are any, are limited to timing differences on recognition. For tax purposes grants which meet revenue expenditure, such as interest payable, are normally trading receipts, and this will continue where Section 24 of FRS 102 applies. 14. Borrowing costs FRS 102 Section 25 and FRS 15 on capitalising borrowing costs are similar both permit such treatment where relevant criteria are met. For companies section 320 CTA 2009 provides specific rules which allow relief for capitalised borrowing costs but only where they relate to a fixed capital asset or project. However, relief isnt available where the costs are capitalised in the carrying value of an intangible fixed asset which falls within Part 8 CTA 2009. The same approach will continue where Section 25 of FRS 102 is applied. See CFM 33160 for further details. 15. Share based payments Accounting for share based payments under Old UK GAAP (FRS 20) and FRS 102 (Section 26) are aligned with few differences. Tax deductions in respect of share based payments are governed by specific legislation in Part 12 CTA 2009. 16. Employee benefits Pension schemes In respect of accounting for pension schemes Section 28 of FRS 102 differs to FRS 17 in particular: it removes the multi employer exemption on defined benefit schemes such that the scheme position is reported in the solus accounts of the entity contractually or legally responsible for the plan the calculation of the net interest on defined benefit schemes is different. Under Section 28 of FRS 102 the net interest comprises the expected interest income on plan assets excluding the effect of any surplus that isnt recoverable and the interest cost on the scheme obligation. These changes, and others, arent expected to have an impact for tax. Under current UK tax law, sections 196, and 246 FA 2004 and sections 1290-6 CTA 2009 provide relief on a contributions paid basis. Holiday pay accural Under Old UK GAAP many entities did not accrue or provide for holiday pay. FRS 102 requires that when an employee has rendered services to an entity during a period any related holiday pay or similar is accrued for. For tax purposes this accrual would be treated in line with the treatment of unpaid remuneration which is dealt with at Part 20 Chapter 1 CTA 2009. Employee benefit trusts Under Old UK GAAP. UITF 32 provides guidance on how to account for Employee benefit trusts. The requirements of FRS 102 (Section 9) are comparable. FRS 102 states that there is a rebuttable presumption that contributions to an intermediate payment arrangement where the employer is a sponsoring entity are made in exchange for another asset and dont represent an immediate expense. In addition the assets and liabilities of the intermediary will be accounted for by the sponsoring entity as an extension of its own business. The above treatment doesnt apply where it can be demonstrated that the sponsoring entity wont obtain future economic benefit from the amounts transferred or it doesnt have control of the right or other access to the future economic benefit. For tax purposes the treatment of employee benefit contributions is dealt with at Part 20 Chapter 1 CTA 2010. 17. Foreign currency translation Under Old UK GAAP a company accounts for its currency exchange transactions in line with either SSAP 20 (where FRS 26 isnt applied) or FRS 23 (where FRS 26 is applied). For companies which have adopted FRS 23 (and FRS 26) the transition to FRS 102 and Section 30 isnt expected to result in any significant changes. For companies that applied SSAP 20 many wont encounter differences but when they do they may be significant. 5 main areas of difference are set out below. 17.1 Functionalpresentational currency Determination of functional currency under FRS 102 requires consideration of the currency of the primary economic environment in which the entity operates. Key factors in determining this are the currency that mainly influences the sales prices for goods and services and the currency of the country whose competitive forces and regulations mainly determine the sales prices of its goods and services. Consideration is also given to the currency in which funds from financing activities are generated and the currency in which receipts from operating activities are usually retained. This is in line with the accounting adopted by companies which currently apply SSAP 20. However, in contrast to SSAP 20, FRS 102 also specifically requires consideration of the influence of the parent on the companys operations and activities. It may be that when these factors are taken into account this will result in a different assessment of the companys functional currency. This could have a significant impact on the calculation of the profits recognised in the companys accounts. In particular, this can create exchange rate volatility where the companys assets and liabilities are denominated in a different currency to that of its functional currency. In addition, FRS 102 allows an entity to have a presentation currency which isnt necessarily the same as the functional currency. This typically has less impact on the calculation of the companys profit for a period (just that its expressed presented in a different currency). Chapter 4 of Part 2 CTA 2010 provides detailed rules as to how the companys profits are to be calculated for tax. CFM64000 explains the operation of these rules. It should be noted, though, that where an investment company changes its functional currency, exchange gains and losses arising on loan relationships and derivative contracts are excluded from tax if they arise as a result of a change in functional currency in the period of account in which the gains or losses arise and a period of account ending in the 12 months preceding that period. See CFM64120 for details. Where a company is a UK investment company it may be eligible to make a designated currency election. This must be made in advance of the date its to take effective. See CFM64500 onwards for further details. 17.2 Foreign operations (including branches) Income and expenditure of foreign operations (including branches) are translated from the functional currency of the foreign operation into the companys functional currency at actual or average rates not at closing. Exchange movements arising on retranslating the companys net investment in the foreign operation recognised in other comprehensive income. Note that where the company disposes of the foreign operation, the exchange movements previously recognised to other comprehensive income arent recycled to profit or loss. For tax purposes, the calculation of the companys profits from a trade or business undertaken through a foreign operation will typically be based on the amounts of profit or loss translated into the companys function currency in accordance with GAAP. Exchange differences arising from the retranslation of the net investment arent typically brought into account for Corporation Tax purposes. 17.3 Contract rate accounting Where a company enters into a contract to settle a transaction at a particular rate of exchange, SSAP 20 stated that the exchange rate fixed by the contract may be used to record the transaction. The position is different under FRS 102. The use of a contracted rate of exchange to translate monetary items isnt permitted. The closing rate as at the balance sheet date should be used instead. The contract would typically represent a derivative financial instrument which would then be separately recognised and measured at fair value in the accounts. This is a further example of a hedging relationship where under FRS 102 the hedged item and the hedging instrument need to be recognised separately in the accounts. The accountancy and tax treatment of hedging relationships is discussed above (see chapter 4.6). The Disregard Regulations (regulations 7 and 10) may apply to restore the Old UK GAAP position (where FRS 26 has not been adopted). Guidance on the application of this is available at CFM 57000 onwards. Note that where the forward contract is taken out as a hedge of qualifying expenditure, the amount of capital allowances is based on the amount of actual qualifying expenditure incurred (for example, translated at the spot rate at the date of that the expenditure is incurred) - see CA11750 Transitional adjustments may also arise - see Part B of this paper for commentary on this. 17.4 Net investment hedging (also known as the Cover method or SSAP 20 matching) Where an equity investment denominated in a foreign currency is hedged by a loan, SSAP 20 allows a company to re-translate the investment at the balance sheet date as if it were a monetary item. Exchange differences on the shares are taken to reserves. Exchange differences on the hedging loan are also taken to reserves, and offset against the gain or loss on the shares. Any excess on the loan that cannot be offset is taken to profit and loss account. This method of accounting is sometimes called the cover method or net investment hedging. S328 and S606 CTA 2009 ensure that exchange movements taken to reserves arent immediately brought into account. Potentially an adjustment would be made to any chargeable gain calculation where the shares are subsequently disposed of. There is no equivalent in Section 30 of FRS 102 for the cover method of hedging non-monetary assets. Hedge accounting is instead dealt with by Section 12 of FRS 102 (or IAS 39 where this option is taken) see chapter 4.6 above. However, under either Section 12 of FRS 102 or IAS 39, net investment hedging in respect of a shareholding in a subsidiary company is only permitted at consolidation. Where a company has a loan liability or a derivative to act as a hedge of the exchange risk from holding an investment in shares, regulations 3 and 4 of the Disregard Regulations (SI 20043256) would typically mean that the exchange gain or loss on the loan or derivative would be disregarded for tax. Potentially an adjustment would be made to any chargeable gain calculation where the shares are subsequently disposed of. For further details of net investment hedging see CFM 62000 onwards. 17.5 Permenent-as-equity debt The following commentary concerns permanent-as-equity loans, for example made by a parent to a subsidiary undertaking, which represent an arms length provision. Where the loan isnt undertaken on at arms length terms, then special rules apply for calculating the amount of exchange gains and losses to be taxed. See CFM38500 for further details. For companies that apply SSAP 20 its possible for permanent as equity loans to be treated as non-monetary items and be carried at historic rates on the balance sheet rather than be retranslated as at each period end. In such cases, the cumulative exchange movement would be reflected in any gain or loss on eventual disposal of the instrument. Tax would typically follow the accounting in this case. Alternatively, its possible that the permanent as equity loan is retranslated at the year end, but with exchange movements recognised through reserves. This might arise in respect of a standalone loan investment, or it may arise where the company has applied the cover method in respect of borrowings or a currency contract matching the loan investment. S328 and S606 CTA 2009 ensure that exchange movements taken to reserves arent immediately brought into account. The cumulative exchange gain or loss would typically be brought into account when the loan investment is subsequently disposed of. In both cases, accounting for such exchange differences is only possible where companies have adopted SSAP 20 (and not FRS 23) and isnt permitted for companies applying FRS 102. As a result, under FRS 102 such instruments will need to be retranslated at the year end, with exchange movements being recognised in profit or loss. In most cases such amounts will be brought into account for tax. There is a specific rule to deal with cases where a loan asset or derivative contract matches the companys own share capital see CFM62850 for further details. In addition, in December 2014 the Disregard Regulations were extended so to exclude exchange movements on certain instruments that were previously accounted for as permanent as equity debt under SSAP20. These exchange amounts are disregarded and brought back into account on disposal of the loan instrument (in line with the treatment under the old accounting). Transitional adjustments may arise where the debt was not previously retranslated at the year end, although the amendment to the Disregard Regulations may also apply to this transitional amount. See Part B of this paper for commentary on this. 18. Liabilities and Equity Accounts prepared in accordance with Old UK GAAP will apply the presentation and disclosure requirements of FRS 25 in respect of financial instruments and in particular liabilities and equity. FRS 102 contains comparable requirements in Section 22, Liabilities and Equity. Consequently on transition from Old UK GAAP to FRS 102 no changes are expected in respect of the classification or presentation of liabilities and equity that currently fall within the scope of FRS 25. However, while the classification and presentation may not change the subsequent measurement of such items may change on adoption of FRS 102. For example the accounting on issue of a compound financial instrument is comparable across Old UK GAAP (FRS 25) and FRS 102 (section 22). In all cases the issuer will be required to account for the debt and the equity components separately (see CFM21260 ). However, the issuer of such an instrument will need to consider the measurement requirements of Section 11 and 12 (or IAS 39) in respect of subsequent measurement of the debt component. Guidance on the taxation of hybrid and compound instruments in both issuer and holder is available in the HMRC Corporate Finance Manual. In particular, see: CFM37600 (Bifurcated instruments under the loan relationship rules) CFM50410. CFM50420. CFM50430 and CFM52500 (Bifurcated instruments under the derivative contract rules) CFM55200 (Holder of convertible or share-linked securities) CFM55400 (Issuer of convertible or share-linked securities) For further guidance on the transitional provisions applying to hybrid instruments see Part B of this paper. 19. Specialised activities FRS 102 section 34 includes specific guidance on a number of specialised activities such as service concession arrangements, agriculture and extractive industries. Such specialised activities arent addressed within this paper. PART B - Transitional adjustments (Old UK GAAP to FRS 102) This part of the paper provides a summary of the key accounting and tax considerations that arise on transition from Old UK GAAP to FRS 102. 20. Accounting In accounting terms transition to FRS 102 is addressed in Section 35 of FRS 102. On transition FRS 102 section 35 requires that the balance sheet presented in respect of the accounting transition date: recognises all assets and liabilities whose recognition is required by FRS 102 doesnt recognise assets and liabilities if FRS 102 doesnt permit such recognition reclassifies assets, liabilities and components of equity to ensure presentation is consistent with FRS 102 measures all recognised assets and liabilities in accordance with FRS 102 The transition date, for accounting purposes, is the first day of the earliest accounting period presented in the accounts. For example for entities preparing their accounts at 31 December 2015 the transition date will be 1 January 2014. FRS 102 contains certain transitional exceptions and exemptions to the above requirements. These arent repeated here in detail but cover areas such as business combinations, estimates, intangibles, investment property and service concession arrangements. However, even with such exceptions and exemptions its expected that on transition there may be a significant number of adjustments both to the carrying value of assets and liabilities recognised previously under Old UK GAAP and in terms of newly recognised assets and liabilities. For accounting purposes these adjustments will be made to the assets and liabilities as at the accounting transition date with a corresponding adjustment made directly to the opening PampL reserves. For trading profit Chapter 14 Part 3 CTA 2009 provide that where there is a change from one valid basis on which the profits of a trade are calculated to another valid basis (for example on a change of accounting policy), an adjustment must be calculated to ensure that business receipts will be taxed once and once only and deductions will be given once and once only. For Corporation Tax purposes, adjustments are treated as receipts or deductions in computing the trade profits. Details of the calculation are set out at BIM 34130 . 21. General trading The relevant legislation for companies is in CTA 2009 Chapter 14 Part 3. Section 180(4) reads: (4) A change of accounting policy includes, in particular (a) a change from using UK generally accepted accounting practice to using generally accepted accounting practice with respect to accounts prepared in accordance with international accounting standards, and (b) a change from using generally accepted accounting practice with respect to accounts prepared in accordance with international accounting standards to using UK generally accepted accounting practice. So while it details UK GAAP to IAS and vice versa, the key phrase is that a change of accounting policy includes in particular those 2 cases. While the change from Old UK GAAP to FRS 102 isnt listed its still included within the scope of this provision. For companies with property income sections 261-2 CTA 2009 deal with adjustment income or expenditure where the basis on which the profits are calculated changes. 22. Intangibles The relevant legislation is in CTA 2009 at Part 8, Chapter 15. Where there is a change of accounting policy in drawing up a companys accounts from one period of account to the next, and both those accounts are drawn up in accordance with GAAP in relation to those periods then the provisions of Chapter 15 will apply. No taxable credit or allowable debit is to be brought into account under Chapter 15 to the extent that its already brought into account by section 723 (revaluations), section 725 (reversal of accounting loss) or section 732 (reversal of accounting gain). See section 878 CTA 2009 Change in accounting value When there is a change of accounting policy its possible that there will be a difference between the accounting values recognised at the end of the earlier period and the opening balance in the later period for certain intangible fixed assets. Where such a difference arises and no section 730 election has been made section 872 treats an increase as a taxable credit, and a decrease as an allowable debit, arising at the start of the later accounting period. The amount of the debit or credit is the difference multiplied by the fraction tax written-down valueaccounting value, where both these values are those at the end of the earlier period. Section 872(5) caps the amount of any credit to the net amount of previous debits on the asset less previous credits on the asset. Chapter 15 also contains different rules to deal with a change of policy involving disaggregation or where the asset is subject to a fixed-rate writing down election under section 730. Primacy of other parts of Part 8 Section 878 contains provisions to ensure that where all or part of the difference is brought into account under other sections of Part 8 that part isnt brought into account again. The relevant other paragraphs are section 723 (gain on revaluation CIRD 13050 ), section 725 (reversal of accounting loss CIRD 13090 ) and section 732 (reversal of accounting gain CIRD 12560 ). Section 872 doesnt apply to a chargeable intangible asset in respect of which a fixed rate election has been made under section 720 (see CIRD 12905 ). 23. Financial instruments Transitional adjustments - general Adjustments on loan relationships as a result of changes in accounting policy can arise under 2 separate parts of the regime. Prior period adjustments In cases where a company stays within the same accounting framework, or otherwise doesnt restate its opening figures, the accounts will normally show a prior period adjustment (PPA ) either in reserves or in equity. For loan relationships section 308 ensures that this amount is brought into account for tax purposes where its taken to the statement on total recognised gains and losses (in Old UK GAAP ) or statement of changes in equity (in FRS 101, FRS 102 or IAS ). A transitional adjustment which takes the form of a PPA will also be adjusted for tax purposes by any relevant provision. For example, if the company changes the accounting treatment of a loan to a connected company so that its in future accounted in its accounts on a fair value basis, there will be a PPA reflecting the difference between the carrying value under an accrual method and fair value. However, s349 CTA 2009 requires the profits and losses on the asset continue to be brought into account for tax purposes as if the change to fair value accounting has not been made. Therefore the PPA is in this example ignored. No prior period adjustment In some cases there may be no PPA even though there is a change in accounting measurement for a particular instrument. For example, no PPA will be recognised where there is a change to the overall accounting framework and the opening figures have been restated. This will often be the case where a company adopts IAS. FRS 101 or FRS 102 for the first time. In these cases sections 315 to 319 CTA 2009 will apply. These calculate the transitional adjustment by comparing the opening accounting value in the current accounting period with the closing accounting value for the previous accounting period. Accounting carrying value is defined to mean the carrying value of the asset or liability as shown in the balance sheet of the company subject to adjustments for specific tax provisions which have the effect of changing the carrying value for tax purposes (for example, s349 CTA 2009 for connect party debt). The derivative contract regime has equivalent rules in sections 597 and 613 to 615 CTA 2009. The overall effect in either case is to ensure that no amount should fall out of account as a result of a change in accounting policy. Change of Accounting Practice Regulations In 2004 and 2005, the Government considered various representations about the impact of the transitional rules when a company moves from Old UK GAAP to either IAS or FRS 26. In view of the size of some of the known impacts, and the fact that many of the impacts could not be determined until companies made the calculations after the year end, the Government decided to defer the tax impact of all transitional adjustments. This deferral was given effect in Change of Accounting Practice (COAP ) Regulations (SI 20043271), which have been the subject of subsequent amendments. The COAP Regulations apply to most transitional adjustments arising in respect of loan relationships or derivative contracts from change in accounting practice. As such, the Regulations are applicable to transitions to FRS 101 and FRS 102 in the same way as they applied to transitions to IAS or FRS 26. In most cases, the effect of the Regulations is to spread the transitional adjustment over 10 years, starting with the first period in which the new accounting policy applies. A company has a loan with non-vanilla terms in an unconnected company which is due to be repaid in 5 years. Under Old UK GAAP it measures the loan on a historic cost basis. Under FRS 102 its required to measure the loan at fair value. On transition, the difference between the closing value for the previous period and opening value in the current period is to be brought into account, with the amount spread over a period of ten years. There are certain exclusions from the COAP Regulations. In these cases the COAP Regulations dont apply at all. This is likely to mean that the transitional adjustment will be brought into account in full on transition (ie subject to the normal rules). The main exclusions are for transitional adjustments in respect of: a loan relationship which comes to a natural end in the accounting period that the transition takes place because its repaid or redeemed on the date which is the latest date on which, under its terms, it falls to be repaid or redeemed an embedded derivative that is bifurcated out of a loan asset or liability described in the first bullet a derivative contract which hedges a loan asset or liability described in the first bullet A company has a designated a financial instrument as AFS with maturity in 6 months. Under Old UK GAAP it measures the loan and derivative on an historic cost basis. Under FRS 101 its required to measure the derivative at fair value. On transition, the difference between the closing value for the previous period and opening value in the current period is to be brought into account in full in the current period. The COAP Regulations also include provision for some further cases where transitional adjustments will never be brought into account. These specific issues are explained below, but are intended to ensure that the correct amounts are brought into account overall for loan relationships and derivative contracts. Transitional adjustment - specific issues (1) Convertible loans and asset-linked instruments (pre-2005) There are rules which grandfather the previous tax treatment for most convertible debt and asset-linked instruments issued before the companys first period of account beginning on or after 1 January 2005 (see CFM 37680 to 37710 for further details). The COAP Regulations (reg 3C(2)(a), reg 3C(2)(aa) and reg 3C(2)(f)) require that amounts that arise on transition in respect of such contracts are never brought into account. This ensures that there is continuity of treatment. (2) Embedded derivatives where the host instrument isnt a loan relationship Going forwards under FRS 102 (with the IAS 39 option) embedded derivatives in a contract are typically required to be bifurcated in the accounts. However, where section 616 CTA 2009 applies, the embedded derivative is treated as if it were closely related to the host contract and therefore not separated out. The COAP Regulations (reg 3C(2)(b)) requires that amounts that arise on the transition to FRS 102 on such contracts are never brought into account. This ensures that there is continuity of treatment. (3) Interest rate contracts in a hedging relationship (Reg 9 contracts) Under IAS. FRS 101 and FRS 102, derivative contracts will typically be measured at fair value in the companys accounts. Regulation 9 of the Disregard Regulations deals with interest rate contracts used for hedging. Amounts on such contracts are brought into account on an appropriate accruals basis. In effect, the tax treatment of such contracts under Old UK GAAP continues where regulation 9 of the Disregard Regulations applies. The COAP Regulations (reg 3C(2)(c)) means that no transitional adjustments arising on such contracts are to be brought into account under these Regulations. This ensures that there is continuity of treatment. The amounts will be brought into account under the Disregard Regulations in priority to the COAP Regulations. (4) Currency, commodity and debt contracts in a hedging relationship (Regs 7 or 8 contracts) Under IAS. FRS 101 and FRS 102, derivative contracts will typically be measured at fair value in the companys accounts. Regulations 7 and 8 of the Disregard Regulations deals with currency, commodity and debt contracts used to hedge a forecast transaction or firm commitment. Amounts on such contracts are brought into account under regulation 10. Generally, the effect of these regulations is that the tax treatment of such contracts follows the Old UK GAAP accounting treatment. The Disregard Regulations (regs 7(1) and 8(1)) provide that no transitional adjustments arising on such contracts are to be brought into account these amounts are disregarded. This ensures that there is continuity of treatment the amounts will subsequently be brought into account under the Disregard Regulations in priority to the COAP Regulations. (5) Designated cashflow hedges (Reg 9A contracts) Under IAS. FRS 101 and FRS 102, derivative contracts will typically be measured at fair value in the companys accounts. Under a designated cash flow hedge, the company will recognise certain movements in the fair value through other comprehensive income, and maintained as part of a cash flow hedging reserve. Regulation 9A will apply in respect of designated cash flow hedges, unless the instrument is within regulation 7, 8 or 9 of the Disregard Regulations. The effect of this regulation is to disregard for tax purposes the amounts recognised in the statement of equity (as items of other comprehensive income) until they are recycled to the income statement. The COAP Regulations (reg 3C(2)(e)) exempts the spreading on transition amounts to the extent that they hedge future cashflows. Its aimed at the opening adjustments to the cashflow hedge element of shareholders equity reserves. These amounts will subsequently be recycled through the income statement and so ensures continuity of treatment. (6) Contract rate accounting Under Old UK GAAP where FRS 23 (and FRS 26) doesnt apply, a company can translate a foreign currency amount on a monetary item (typically a money debt or a loan relationship) using the rate implicit in a contract (typically a derivative contract). This isnt permitted under IAS. FRS 101 or FRS 102 which all require the foreign currency amount to be translated using the spot exchange rate. Typically the derivative contract will be required to be recognised separately and measured at fair value. Potentially the company may apply hedge accounting in respect of the hedging relationship in its accounts. Where regulation 9 of the Disregard Regulations applies, any adjustment to the derivative contract is effectively ignored see (3) above. Where this happens, the COAP Regulations (reg 3C(2)(d)) disregards any loan relationship adjustment as well. (7) Reversal of previous exchange gains and losses Very occasionally an issue can arise where transitional adjustments represent the reversal of previous exchange gains and losses, typically where the company treats the loan as an equity instrument. The COAP Regulations (reg 3C(2)(ca) and reg 3C(2)(da)) provide that such transitional adjustments arent to be brought into account to the extent that those previous exchange gains or losses had been disregarded for tax. (8) Permanent as equity debt Under Old UK GAAP where FRS 23 (and FRS 26) doesnt apply, a company can translate permanent as equity debt at its historic cost. This isnt permitted under IAS. FRS 101 or FRS 102 which all require the foreign currency amount to be translated using the spot exchange rate. In certain cases, regulation 12A of the Disregard Regulation can apply to exclude the transitional adjustments on permanent as equity debt. (9) Modification and replacement of distress debt Under Old UK GAAP where FRS 26 doesnt apply, where debt is restructured or have its terms modified, no gain or loss would be recognised in the accounts. In contrast, FRS 102 requires that where modification is considered substantial the original debt instrument will be derecognised and the new instrument recognised at its fair value. In certain cases where the company is in financial distress, the COAP Regulations (reg 3C(2)(g)) exempts the credits arising on transition, together with any debits representing the reversal of these amounts. For further details of the treatment of transitional adjustments for loan relationships and derivative contracts see CFM76000 onwards. Defined, for purposes of this paper only, on page 3 See FRS102 11.7 and 12.3 for comprehensive list Note that where the convertible debt is a compound financial instrument the accounting in the issuer will also be determined by reference to Section 22 of FRS 102 The appendix to UITF Abstract 47 provides some further explanation of these points IAS 39 has a similar requirement for companies that have chosen the IAS 39 option If payment terms are deferred beyond normal credit terms, the cost is determined by reference to the present value of the future payments

No comments:

Post a Comment